Klachten en geschillen

We maken onderscheid tussen een klacht en een geschil. Een klacht betreft iedere uiting van ontevredenheid die wordt gericht aan het pensioenfonds. Een geschil ontstaat na de gehele of gedeeltelijke afwijzing van een klacht over de uitvoering of toepassing van het pensioenreglement door SPD. Ook ontstaat een geschil wanneer de klacht niet binnen twaalf weken na het indienen van de klacht, door SPD is afgehandeld.

Meer over het behandelen van klachten en geschillen leest u in de klachtenprocedure.

Klachtenprocedure
Het pensioenfonds probeert u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent over de dienstverlening of de manier waarop het pensioenfonds de pensioenregeling uitvoert. Neem in dat geval meteen contact met ons op. Vaak kan de klacht dan eenvoudig worden opgelost. Ook andere op- of aanmerkingen zijn welkom. Daarmee helpt u ons om onze dienstverlening verder te verbeteren. Meer hierover leest u in de klachtenprocedure.

De volgorde is belangrijk: stappen voor het indienen van een klacht

Stap 1: een klacht indienen
Klachten meldt u allereerst bij de pensioenadministratie van het pensioenfonds. Dat kan telefonisch, per brief of via e-mail. De pensioenadministratie zoekt in overleg met u naar een oplossing. Lukt dat niet meteen, dan registreren we de klacht. U ontvangt hiervan een bevestiging per e-mail of brief. Op korte termijn behandelen we uw klacht en ontvangt u een reactie. 

Stap 2: het pensioenfonds
Als u niet tevreden bent met de oplossing of als uw klacht via de pensioenadministratie ongegrond wordt bevonden, kunt u in beroep gaan bij het bestuur van uw pensioenfonds. Dit kan alleen per brief, die u richt aan het bestuur. Het bestuur doet hier dan een uitspraak over.

Geschillenprocedure
Als u het niet eens bent met een beslissing van het bestuur van het pensioenfonds, kunt u kiezen uit één van de drie vervolgstappen: 1) de Geschilleninstantie Pensioenfondsen, 2) de Commissie van Geschillen van SPD of 3) de bevoegde rechter.

1) Geschilleninstantie Pensioenfondsen
Gaat de klacht over de uitvoering of toepassing van het pensioenreglement, en hebben we binnen 12 weken geen oplossing geboden voor uw klacht? Of bent u het niet eens met de uitkomst? Dan is er sprake van een geschil. Hiervoor kunt u om bemiddeling of om een uitspraak vragen bij de Geschilleninstantie Pensioenfondsen. Kijk op www.geschilleninstantiepensioenfondsen.nl voor meer informatie en de contactgegevens van de Geschilleninstantie Pensioenfondsen.

2) Commissie van Geschillen SPD
Stelt u beroep in bij de Commissie van Geschillen? Dat kan alleen per brief, gericht aan de Commissie van Geschillen. Er worden daarbij kosten in rekening gebracht. Deze moeten betaald worden, voordat het geschil in behandeling wordt genomen. Deze kosten krijgt u terugbetaald als u gelijk krijgt van de Commissie van Geschillen. De uitspraak van de Commissie van Geschillen is bindend voor zowel u als het pensioenfonds. U kunt na de uitspraak van de Commissie van Geschillen niet meer naar de rechter. Meer hierover leest u in de geschillenprocedure.

3) beroep bij de bevoegde rechter
U heeft altijd het recht in beroep te gaan bij de bevoegde rechter. Hiervoor hoeft u niet eerst naar de Geschilleninstantie Pensioenfondsen of de Commissie van Geschillen. Doet de Geschilleninstantie Pensioenfondsen of de Commissie van Geschillen een bindende uitspraak? Dan kunt u daarna niet meer naar de rechter.